Volledig scherm

Spoorbeheerder ProRail heeft vanaf 2014 zeer scherpe luchtfoto's van het Nederlandse spoorwegnetwerk laten maken. Deze luchtfoto's worden beschikbaar gesteld via een Web Map Service (WMS); zie hiervoor dit WMS GetCapabilities request. Deze WMS service wordt in bovenstaande web map ontsloten.

Via de knop Lagenbeheer in de rechterbovenhoek van de kaart kun je luchtfoto's van verschillende jaren aan of uitzetten. Ook zijn er meerdere achtergrondkaarten en een laag met stations beschikbaar.

De luchtfoto's voor de jaren 2014, 2015 en 2016 zijn gemaakt vanuit een vliegtuig en hebben een resolutie van 5 centimeter. Dat is al behoorlijk veel scherper dan de luchtfoto's die voor de rest van het land openbaar beschikbaar zijn, want die hebben een resolutie van 'slechts' 25 centimeter.

Zoom maar eens in op een stuk spoorweg en vergelijk de algemene luchtfoto met de beelden van het spoor. Op de beelden van ProRail kun je de dwarsliggers tellen.

Maar voor ProRail waren de beelden toch niet goed genoeg. Daarom heeft men in 2017 en 2018 luchtopnamen laten maken vanuit een helikopter. En omdat deze helikopter op een hoogte van gemiddeld 190 meter vloog, zijn deze beelden nog scherper dan de opnamen uit 2014/16. ProRail heeft deze video met uitleg over de helikoptervluchten gemaakt. Een deel van deze luchtfoto's vanuit de helikopter - gevlogen in het najaar van 2017 - zijn al beschikbaar in bovenstaande web map. De opnamen die in het voorjaar en de zomer van 2018 zijn gemaakt moeten nog uitgewerkt worden. Deze zullen later beschikbaar komen.

Technische toelichting op de samenstelling van de kaart

JavaScript

Data

In eerste instantie was er een oplossing gebouwd waarin de luchtfoto's van ProRail werden getoond met behulp van de library NL Maps. Deze versie van de kaart is hier nog beschikbaar. In deze kaart worden de luchtfoto's getoond in WGS84 (EPSG:4326). De nieuwe versie (zie hierboven) is geprojecteerd in RD (EPSG:28992) waardoor er meer Nederlandse achtergronkaarten gebruikt kunnen worden. Daarnaast is er meer functionaliteit ingebouwd in de nieuwe kaart.


Egge-Jan Pollé